+(420) 412 384 013 +(420) 720 998 468 info@dentalcare.cz


Možná jste již zaregistrovali, že ve většině vašich obchodních vztahů (ať již v práci či doma) figurují jakési „smluvní podmínky“. Ať již jako zákazník nakupujete elektřinu, telekomunikační služby, bankovní služby anebo pouhou přepravu vlakem – vždy v pozadí figurují „smluvní podmínky“, jež definují vztahy mezi zákazníkem a poskytovatelem – tyto podmínky přirozeně „kryjí záda“ především straně poskytovatele. Nemohly by se takové „smluvní podmínky“ hodit i privátní stomatologické praxi?

Otázka v poslední větě byla spíše řečnická – odpověď na ní je známá a zcela evidentní: Ano, i stomatologické praxe by měly mít své smluvní podmínky. Stačí je prvotně vytvořit, občasně modifikovat (dle aktuálních potřeb praxe) a v registračním formuláři pacienta nechat vyjádřit jeho souhlas se „Smluvními podmínkami“. V mnoha ohledech zjistíte, že takováto úprava smluvních vztahů praxi do budoucna ochrání nejen před mnoha nepříjemnostmi, ale i poskytne mnohem lepší argumentační rovinu lékaři pro diskusi s „potížisty“. Jako inspiraci proto publikujeme následující vzor (upravte dle potřeby):

SMLUVNÍ PODMÍNKY
Tyto Smluvní podmínky (dále jen „podmínky“) upravují smluvní vztah mezi poskytovatelem zdravotních služeb a pacientem – klientem (příjemcem zdravotních služeb). Poskytovatel zdravotních služeb: SUPERDENT s.r.o., IČ: 12345678, dále též jako „SUPERDENT “ či „poskytovatel“. Termínem „léčba“ či „péče“ či „výkon“ či „ošetření“ se rozumí
poskytování zdravotních služeb ve smyslu zákona. Termínem „lékař“ se rozumí poskytovatel zdravotní péče jednající za poskytovatele, a to jak v pozici zubního lékaře, tak i v pozici dentální hygienistky. Termínem „ordinace“ se rozumí ucelená provozní jednotka poskytující zdravotní službu a tvoří ji především zubní souprava (křeslo) s odpovídajícím technologickým, diagnostickým a léčebným vybavením, včetně lékaře, asistentky a pomocného zdravotnického personálu.

POVINNOSTI POSKYTOVATELE
SUPERDENT se zavazuje vykonávat zdravotní péči v oboru praktického zubního lékařství na úrovni současného moderního lékařského poznání, v souladu s nejlepšími zájmy zdravotního stavu pacienta a v souladu s platnými předpisy a vnitřními řády SUPERDENT. SUPERDENT se zavazuje vést zdravotnickou dokumentaci pacienta dle platných předpisů. SUPERDENT nakládá s informacemi uloženými v dokumentaci dle zásad ochrany osobních údajů a dalšími zákonnými přepisy.

Před každým zdravotním výkonem bude pacient informován lékařem v dostatečném rozsahu o svém orálním zdravotním stavu, o navrhovaném léčebném postupu (léčebném plánu) i o povaze, důsledcích a možných rizicích spojených s daným zdravotním výkonem. V případě existence více možných variant léčby seznámí SUPERDENT pacienta
s jednotlivými variantami a cenovou náročností. SUPERDENT je povinen objednávat pacienty na dohodnutý čas tak, aby minimalizoval čekání pacientů.

SUPERDENT je povinen dodržovat všechny etické zásady vztahu lékař/pacient, minimalizovat stres a eventuální bolestivost poskytované péče a komunikovat s pacientem tak, aby pacient všemu rozuměl. SUPERDENT je povinen korektně komunikovat (před ošetřením) i následně zúčtovat (po ošetření) poskytnuté zdravotní služby.

SUPERDENT si vyhrazuje právo možnosti odmítnout či ukončit léčbu, pokud:

  • pacient nedodržuje navržený léčebný postup
  • pacient se opakovaně dopustí neomluvené absence – bez včasné omluvy nedodrží sjednaný termín
  • pacient se neřídí vnitřním řádem poskytovatele či omezuje práva jiných pacientů
  • požadavky pacienta odporují odbornému profesnímu přesvědčení lékaře
  • z dalších zákonných důvodů (provozní či kapacitní důvody)

POVINNOSTI PACIENTA
Pacient je povinen:

  • dodržovat navržený léčebný postup
  • řídit se vnitřním řádem poskytovatele
  • pravdivě informovat lékaře o svém zdravotním stavu a souvisejících záležitostech
  • pečovat o své orální zdraví odpovídajícím způsobem tak, aby se vyvaroval všech odstranitelných (preventabilních) zdravotních rizik
  • akceptovat preventivní prohlídky a preventivní dentální hygienu jakou nezbytnou součást léčby
  • poskytnout součinnost při zdravotním výkonu a kontrole průběhu léčebného procesu
  • dbát o vysoký standard své zubní hygieny

Pacient je povinen dodržovat sjednané termíny jednotlivých lékařských výkonů v souladu s léčebným plánem, preventivními prohlídkami a plánem výkonů dentální hygienistky. Za sjednaný termín se považuje termín zapsaný v systému poskytovatele a poskytovatel jej musí pacientovi sdělit – ústně, telefonicky či e-mailem. Poskytovatel je oprávněn měnit termíny a informovat pacienta (ústně, telefonicky či e-mailem) o takové změně. Pacient si musí být vědom, že v případě jeho neomluveného nedodržení smluveného termínu (dále jen „absence“) vzniká poskytovateli škoda úměrná minutové sazbě ordinace.

Pro případ absence (dle předchozího odstavce) tímto obě strany sjednávají smluvní pokutu. Smluvní pokuta je dána násobkem minutové sazby ordinace (zpřístupněna v ceníku) a sjednané plánované délky ošetření. Smluvní pokuta je splatná v den absence a poskytovatel je oprávněn ji následně vyúčtovat pacientovi.

Pacient bere na vědomí, že motivací tohoto ustanovení není účtování smluvních pokut, ale zamezení neomluvených absencí a prostojů nákladného zdravotnického zařízení. Absenci pacienta lze v předstihu omluvit a sjednat náhradní termín. Omluva musí být v takovém případě provedena nejpozději 24 hodin předem, a to prokazatelným způsobem
– osobně na recepci SUPERDENT , prostřednictvím elektronické pošty na info@superdent.cz n ebo SMS zprávou na tel. číslo 666 666 666.

NADSTANDARDNÍ STOMATOLOGIE
Bazální stomatologické výkony a základní materiály hradí zdravotní pojišťovna. Výkony a protetické výrobky, které svou časovou, technologickou či materiálovou náročností nákladově přesahují úhradu pojišťoven (dle platné minutové sazby poskytovatele) jsou dále označovány jako „nadstandardní“ výkony a jsou hrazeny pacientem. Pacient je povinen uhradit poskytovateli cenu takovýchto nadstandardních zdravotních služeb.

SUPERDENT je povinen zpřístupnit v čekárně seznam cen svých nadstandardních zdravotních služeb (nehrazených ze zdravotního pojištění).

Individuální možné varianty léčby a cenový návrh pro daného pacienta sdělí lékař pacientovi na základě vyšetření, a to před vlastním léčebným výkonem. U rozsáhlých (klinicky i cenově náročných) rekonstrukčních výkonů připraví lékař pacientovi cenový plán. V případě komplikací a větší časové náročnosti ošetření může být plánovaná cena finálně navýšena pouze dle aktuální minutové sazby ordinace. Minutová sazba ordinace je zpřístupněna v ceníku poskytovatele s tím, že minutová sazba ordinace dentální hygienistky je cca 50% vůči sazbě ordinace stomatologa. Smyslem „levné“ dentální hygieny je orientace na včasnou prevenci.

Minutová sazba (MS ) reprezentuje veškeré náklady za výkon ordinace – zahrnující odbornou práci, použité technologie i běžné (standardní) materiály a zajištění hygienického režimu ordinace. Speciální materiály (jednorázové endodontické nástroje, speciální výplně, atd.), implantáty a protetické výrobky nejsou zahrnuty v minutové sazbě a účtují se pacientovi zvlášť.Úhrada nadstandardní zdravotní služby se provádí vždy na základě specifikace pro pacienta. Platba probíhá hotově či platební kartou. U případů nutnosti externí výroby protetických výrobků či nákupu specifických implantátů je vyžadována zálohová platba ve výši 50 %.

STÍŽNOSTI A REKLAMA CE
SUPERDENT poskytuje záruku 3 roky (od momentu dokončení) na všechny výplně a protetické práce (korunky, můstky). Na implantáty poskytuje záruku 10 let. Záruka se nevztahuje na dočasné práce, endodontické ošetření, stomatologické výkony povahy služeb (dentální hygiena, bělení, výkony na měkkých tkáních, atd.). Důvody k celkovému nebo částečnému zrušení záruky jsou:

– nedbalost k ústní hygieně, neuposlechnutí lékařského doporučení, nesprávné používání protézy, neléčená dysfunkce čelistního kloubu, systémové choroby ovlivňující stav orálního zdraví (diabetes, epilepsie, osteoporóza, cytostatická léčba, atd.), zranění v oblasti hlavy a krku s možností poranění zubů nebo čelisti.

Stížnost či reklamaci musí pacient primárně podat přímo u poskytovatele, který v rámci „evidence stížností“ musí věc projednat a v zákonné lhůtě vyřídit.

ZÁVĚREČNÁ UJEDNÁNÍ
Smlouva vstupuje v platnost dnem registrace pacienta – jeho podpisem a vyjádřením souhlasu na registračním formuláři. Text podmínek je pacientovi k dispozici na webu www.superdent.cz i na recepci SUPERDENT .

Pin It on Pinterest

Share This