Dentists-instruments-with-shallow-depth-of-field

Čištění zubů dvakrát denně a preventivní prohlídky každých 6 měsíců zajistí zdravé zuby. To je jedna ze základních představ většiny pacientů, jak dosáhnout zdravých zubů. Existuje však daleko více možností pro zajištění zdraví dutiny ústní. Mezi pacienty se šíří několik tradičních mýtů, které si dnes probereme.

1. Špatná ústní hygiena ovlivní pouze zuby
Nedokonalá ústní hygiena samozřejmě souvisí hlavně se zdravím dutiny ústní, ale v omezené míře může ovlivnit i celý organismus. Děti se špatným stavem zubů mývají častější potíže s vývojem a růstem. Také se ukázalo, že větší výskyt kazů u dětí zvyšuje riziko rozvoje astmatu. Pokud zuby bolí či dokonce nejsou, ovlivní to i příjem potravy, což vede k nutričním problémům. U dospělých zase hrozí riziko přenosu bakterií krevní cestou do jiných systémů. Poté dochází k rozvoji autoimunitních chorob, které postihují klouby, ledviny či srdce. Je tedy jasné, že dobrou orální hygienou můžeme výrazně zlepšit celkový stav jedince.

2. Víc cukru znamená víc kazů
Ve skutečnosti to však vůbec není o množství cukru, ale o době, jakou na povrch zubů působí. Samozřejmě nepůsobí přímo samotný cukru, ale kyseliny, ve které jej přemění ústní bakterie. Pro zuby je tak hlavním rizikem sladký nápoj nebo pokrm, který se dlouho rozpouští či zůstává v puse. Typickým příkladem jsou různé cucavé bonbony nebo karamely. Ty vydrží na povrchu zubu mnoho hodin. Ale pozor – stejně tak působí třeba i tepelně upravené škroby (např. pečivo). Velkým problémem jsou slazené nápoje. Ty lidé většinou „usrkávají“ celý den,
a proto jsou zuby v neustálém ohrožení.

3. Kazy na mléčných zubech nevadí
Tohle je jeden ze základních mýtů. Ztratit mléčný zub kvůli kazu opravdu vadí. Rozsáhlé kazivé procesy mohou poškodit vyvíjející se zárodek. Pokud se v ústech již vyskytují zuby stálé, může kaz (jako zdroj bakteriální infekce) z mléčného zubu postihnout i zuby stálé. A v neposlední řadě vadí ztráta zubu samotného. Mléčný zub drží místo pro zuby stálé, a proto jejich předčasná ztráta může znamenat budoucí ortodontické problémy se zuby stálými.

4. Osteoporóza postihuje jen páteř a kyčle
Osteoporóza může ve skutečnosti zapříčinit i ztrátu zubů. Ty jsou drženy prostřednictvím kořene v kosti. I obličejové kosti mohou podléhat osteoporóze, a pokud se tak stane, jsou v ohrožení i zuby. K tomu, aby se tato choroba nerozvinula, je nutné dodržovat správné dietní návyky a mít dostatek živin, minerálů a vitamínů (vápník, vitamin K a D).

5. Celková snímací náhrada vyřeší všechny problémy
Tohle si myslí velká část lidí. Zuby mám špatné, proto se jich rychle zbavím, lékaři mi vytvoří zubní protézu a vše bude „fajn“. Ale to je velký omyl. Samotná protéza vyžaduje velkou péči, možná dokonce větší než přirozené zuby. Náhrada nemusí vždy dobře sedět. Poté je velký problém s retencí a otlaky na sliznici. Žvýkaní tvrdší potravy je pak téměř nemožné. Sliznice pod náhradou je náchylnější k různým chorobám (např. kvasinkové infekce).

Mezi pacienty koluje řada milných představ a tohle byla jen část z nich. Někdy v budoucnu se třeba dostaneme k dalším mýtům. Je potřeba, aby zubní lékař vždy vysvětlil pacientům všechny souvislosti vztahující se k jejich orálnímu zdraví.