SI ExifAno jistě, všichni jsme se na lékařských fakultách učili o tom, jaké léky mohou narušovat přirozenou rovnováhu v dutině ústní a vyvolávat nežádoucí účinky. Opakování je však matka moudrosti a navíc doba pokročila, tudíž je na trhu řada nových léčiv, které mohou ovlivnit zdraví ústní dutiny. Projevy vedlejších účinků se pravděpodobně nezměnily. Patří mezi ně pálení sliznice, oteklé tonzily, zarudlé dásně atd. Nicméně, původu vedlejších (nežádoucích) účinků a jejich terapii se v poslední době věnuje velká pozornost.

Léčiv ovlivňujících zdraví dutiny ústní je celá řada. A nejedná se jen o léčiva na lékařský předpis. Pacienti si mohou naprosto volně koupit třeba vitamíny, doplňky stravy, minerály i bylinné produkty. A právě tyto přípravky se mohou podepsat na stavu jejich zubů a dásní. Výše zmíněné „pilulky“ dokáží na ústní dutinu pacienta dokonce zapůsobit natolik, že se u něho projeví zánět parodontu v plné míře a tudíž mu hrozí i ztráta zubů.

Ústní projevy
Mezi ústní projevy, které vyvolávají léčiva a jejich nežádoucí účinky, patří:

• Suchost v ústech
• Zvýšená krvácivost dásní
• Změny chuti
• Zánět sliznic
• Oděrky, eroze, diskolorace a vředy na měkkých tkáních
• O teklé či hyperplastické dásně
• Zubní kazy
• B arevné a strukturální změny tvrdých zubních tkání
• Ústup kosti
• Kvasinkové infekce a soor

Léčiva, která způsobují suchost ústní sliznice
Suchost v ústech je jedním z nejběžnějších projevů vedlejších účinků léčiv. Může ji způsobit až více než 400 léků. Slinné žlázy produkují sliny kontinuálně a ty poté omývají povrch v ústech (mají mimo jiné i celou řadu dalších pozitivních účinků). Pokud tedy dojde k snížení slinné sekrece v ústech, hrozí rozvoj zánětlivých onemocnění měkkých tkání a také vznik zubního kazu.

Nejběžněji užívaná léčiva způsobující suchost úst jsou:

• Antihistaminika
• Dekongescencia
• Léky na vysoký krevní tlak (diuretika, blokátory kalciového kanálu, angiotensin,…)
• Antidepresiva
• Sedativa
• Léky proti bolesti
• Antacidy

Jak bojovat proti suchosti v ústech? V prvé řadě je dobré odstranit příčinu, která tuto suchost vyvolává (léčiva). Je dobré konzultovat s odborníkem jejich změnu. Pokud to není možné, lze vyzkoušet několik tipů:

• Umělé sliny
• Popíjet vodu pravidelně v průběhu celého dne
• Vyvarovat se kávě, alkoholu, tabáku (vše vysušuje sliznice)
• Žvýkačky a bonbony bez cukru podpoří produkci slin
• V noci používat zvlhčovač vzduchu
• Vyvarovat se ostrých jídel (sliznice může být velmi citlivá)

Krvácení dásní
Aspirin a antikoagulancia (známé jako léky na ředění krve) snižují přirozenou schopnost zastavit krvácení. Jsou sice pomocníky v prevenci infarktu myokardu a dalších ischemických atak, ale i ony mohou vyvolat nepřiměřené krvácení dásní, což je problém při kterémkoliv chirurgickém zákroku. Zubní lékař by tedy měl být vždy plně informován o zvýšené krvácivosti u svých pacientů. Včasná opatření pak mohou zamezit řadě nežádoucích komplikací. Pacient by také měl používat co nejměkčí zubní kartáček, aby zbytečně dáseň nedráždil. Důležitá je správné, opatrné a jemné čištění zubů, kterému by pacienty měla naučit dentální hygienistka.

Změny vnímání chutí
Některá léčiva zanechávají v ústech jakousi kovovou (hořkou) pachuť a některé dokonce dokážou zcela změnit chuť konzumovaných potravin. Mezi takové léky patří například:

• Léky na srdce (betablokátory, blokátory kalciového kanálu)
• Stimulancia centrálního nervového systému
• Metronidazol a další antibiotika
• Nikotinové náplasti
• Inhalační spreje

Pokud jsou změny chuti k nevydržení, nezbývá nic jiného, než změnit lék, který je vyvolává.

Léčiva mohou způsobit změny měkkých tkání
Mezi tyto změny patří zejména lokální zánětlivé reakce, oděrky, eroze, vředy nebo změny barvy a struktury povrchu sliznice. Tyto vedlejší účinky jsou velmi nepříjemné a často bývají i bolestivé. Pacient pak nemůže dobře jíst, ani pít a kvalita jeho života se rapidně snižuje. Za těmito problémy obvykle stojí soor. Za těmito problémy stojí:

• Léky na hypertenzi
• Imunosupresiva

Některé léčiva mohou změnit i barvu zubů a okolních dásní. Jedná se například o některé léky proti akné. Ty mohou způsobit černé tečky na dásních a černé nebo šedé zabarvení zubů. Typickým příkladem je i chlorhexidin, který zabarví do hněda jak zuby, tak sliznice. Ztráta kosti Antiepileptika a kortikosteroidy mohou vést až k úbytku kosti. Bisfosfonáty, které se běžně používají k léčení osteoporózy, zase způsobují osteonekrózu čelistních kostí. Ta může v konečné fázi skončit až destrukcí celé čelisti. Symptomy jsou bolestivé, sliznice otékají, může dojít ke ztrátě zubů a nakonec až k odhalení kosti. Každý pacient by tedy měl svého stomatologa včas informovat, že podobná léčiva užívá, neboť i ten nejmenší chirurgický zákrok v jeho ústech pak může vést k výše zmíněným projevům.

Soor
Soor je bílý povlak, který se může vyskytnout prakticky na kterékoliv části sliznice dutiny ústní. Způsobuje jej kvasinková infekce Candida albicans. Ta je ve zdravých ústech obvykle potlačována přirozenou ústní mikroflórou, ale některá léčiva mohou tuto rovnováhu v ústech narušit, což způsobí, že se Candida nekontrolovaně rozroste. Mezi taková léčiva patří:

• Antibiotika
• Steroidní léčiva
• Chemoterapeutika

Na tyto infekce existují antimykotické ústní vody, a pokud ani ony u pacienta nezaberou, je třeba aplikace silnějších celkových antimykotik. Léčiva, které ovlivňují chování. Chování alterující léky (např. psychotropní látky) mohou způsobit letargii, únavu či poruchy paměti. V takových případech je velmi důležité nezapomínat na důkladnou ústní hygienu. Pacienti by měli dodržovat přesný režim (nastavit si budíky nebo upomínky, které jim včas připomenou, že je čas vyčistit si zuby). Důležité je také dodržování pravidelných preventivních prohlídek. Užívání psychotropních látek by měl vždy řídit odborník, a pokud tato léčiva vyvolávají u pacientů nežádoucí účinky, měli by jej o tom informovat. Jedině lékař totiž může provést změny v medikaci.

www.everydayhealth.com