+(420) 412 384 013 +(420) 720 998 468 info@dentalcare.cz

cenyCo nám zákon o evidenci tržeb přinese?

Povinnost se bude týkat všech, kdo přijmou jakoukoli platbu jinou, nežli na vystavenou fakturu (hotovost, plat.karta apod.).
Prodávající naúčtuje platbu, a tu odešle do centrálního systému. Systém mu obratem má poslat číslo účtenky, kterou prodávající vytiskne a dá (povinně!) zákazníkovi. A zákazník bude mít povinnost (!) účtenku převzít.
Vypadá to snadně, pokud si neuvědomíme, co to ve skutečnosti bude znamenat.

Nejprve na straně státu (to je pro nás, podnikatele, méně zajímavé, ale platíme to, že).Stát musí pořídit robustní systém, software, který bude stále online. Tento systém bude denně přijímat od asi 1.130.000 podnikatelských subjektů (to je údaj ministerstva financí) provedené platby, a okamžitě (?!) odesílat zpět číslo účtenky (kolik to bude denně operací, stovky milionů?). To vše se děje po internetu nebo mobilním připojení. Je zřejmé, že při sebemenší poruše spojení, přetížení sítě nebo nekvalitním signálu je celá transakce ztracená nebo prostě zákazník čeká a čeká, až mu ta prodavačka ten „blbej paragon“ vytiskne. Jistě rád počká.

Je dobré připomenout, že sami předkladatelé, tedy ministr Babiš a jeho úředníci, předpokládají, že pořízení systému bude stát „až stovky milionů korun“, jak píší v důvodové zprávě k návrhu zákona. Asi se dá s vysokou mírou pravděpodobnosti předpokládat, že ty „až“ stovky milionů, budou hodně vysoké. A na provoz a údržbu systému mají v plánu utratit ročně desítky až stovky milionů. No comment.

Nyní to, co nás zajímá nejvíce: Kolik to bude stát nás, podnikatele, a jaké poneseme následky.
Každý podnikatel či živnostník, tedy podle MFČR asi 1.130.000 subjektů, si bude muset pořídit zařízení, z kterého bude zprávy – platby odesílat. Tzn. počítač, notebook, tablet, chytrý telefon apod. Potom si každý bude muset koupit software, tedy program, který mu umožní evidovat a odesílat a přijímat zprávy o platbách a tisknout účtenky. Proto také musí každý mít tiskárnu, na které účtenku vytiskne. A to nejlepší nakonec – každý si bude muset zajistit velmi kvalitní připojení na internet nebo mobilní přenos dat. To je jistě dobrá zpráva pro všechny v malých obcích, v horách, pro lidi v kempech, u řek, v údolích atd. atd. Pokud totiž nebude připojení dostatečně kvalitní, může dojít k poruše přenosu a za nedodání dat či jiné nesrovnalosti vždy ponese odpovědnost poplatník (přeložím: podnikatel). Dokažte, že jste nepodváděli, ale „jen“ vypadl internet!

V právu se používá otázka Cui bono? V čí je to prospěch, komu to prospívá?
Podnikatelům jistě ne. Je to jen další povinnost, další náklady, další hrozba ze strany státu. A přitom, kdyby stát věnoval jen část úsilí, které věnuje přípravě zákona o ev.tržeb vyhledávání delikventů, kteří nepřiznávají tržby a neplatí daně, byl by jistě velmi úspěšný. A nemusel by otravovat život více než milionu lidí, z nichž drtivá většina podniká poctivě. A kde by na to stát vzal? No, třeba by mohl použít ty náklady, které plánuje spotřebovat každý rok na provoz a údržbu systému. Přičemž peníze na pořízení, až několik stovek milionů, by zcela ušetřil.Tedy, komu to prospívá? Všem, kdo chtějí více svázat podnikání v ČR, všem, komu jsou trnem v oku nezávislí, samostatní a svobodní podnikatelé a živnostníci.

A zajímavá otázka na závěr: Kdo se za nás postaví?
Zatím se nám nepodařilo najít vlivnou organizaci, sdružující podnikatele, která by se postavila proti přijetí zákona o elektronické evidenci tržeb. Opravdu typickým pro podnikatelské svazy, asociace a komory je postoj Hospodářské komory ČR. Pokud bychom tam čekali zastání, tak se budeme velice mýlit. Stačí se podívat na program konference, kterou k tomuto tématu HKČR pořádá 3.3.2015. Vypadá to spíše jako jasná podpora, promo akce ve prospěch přijetí zákona, nežli jako diskuze nad tím, zda má být zákon přijat. Navíc, HKČR zorganizovala tuto konferenci, s programem, který budí dojem spíše podpory zákona, v době, kdy ještě nebylo ukončeno připomínkovací řízení uvnitř HKČR. Jako člen Legislativní sekce HKČR mám do 26.2. odevzdat připomínky k návrhu zákona, ale již 16.2. jsem obdržel pozvánku s programem konference.

APM je malá organizace a nemáme takový dosah ani aparát, jako třeba HKČR, AMSP, Svaz průmyslu a dopravy či Svaz obchodu a cestovního ruchu. Přesto jsme celý zákon, jeho důvodovou zprávu a přílohy pozorně prostudovali a připravili jsme vyjádření APM k návrhu zákona o evidenci tržeb a zprávu APM k návrhu zákona o evidenci tržeb. Tyto dokumenty nejpozději příští týden zveřejníme. Také je budeme zasílat vedení HKČR, některým podnikatelským organizacím a jistě se pokusíme je zveřejnit v médiích. Nezapomeneme oslovit i poslance PSČR. Sledujme potom, kdo se staví za nás podnikatele a živnostníky.

Radomil Bábek
předseda asociace podnikatelů a managerů
radomil.babek@asociacepm.cz
www.asociacepm.cz

Pin It on Pinterest

Share This