1836553797_192448a65f_zJiž dlouhá léta se uvádí, že diabetes mellitus 2. typu je pátou nejčastější příčinou úmrtí ve vyspělých zemích světa. Tímto onemocněním trpí stovky milionů obyvatel. V Evropě jsou tyto statistiky velmi podobné těm v USA . Chronická parodontitida postihuje zhruba polovinu všech lidí ve věku nad 55 let. Je čtyřikrát častější u osob s diabetem. Již dlouho víme, že diabetes ovlivňuje onemocnění gingivy a parodontu, ale nová studie naznačuje, že vliv může mít i parodontitida na samotnou cukrovku. Z toho vyplývá, že zlepšení parodontologické situace v dutině ústní může zlepšit průběh cukrovky.

Vědci proto doufají, že by díky dobrému ošetření chrupu a parodontologické léčbě mohlo dojít ke zlepšení metabolismu glukózy a ovlivnit tak glykémii. Úkolem vědců bylo zkoumat právě vztah hladiny krevního cukru, tedy glykémie, vůči stavu parodontu. Nyní přicházejí vědci s prvními výsledky. Studie probíhá v USA na pacientech, kteří musí splňovat určitá kritéria. Lidé musejí být starší 35 let, diabetes musí být 2. typu a samozřejmě musí mít problémy s parodontem a dásněmi. Lidé, kteří tomuto výběru vyhoví, dostanou bezplatně čistění chrupu u zubní hygienistky, 6-8 návštěv u zubního lékaře spojených s léčbou parodontopatií v délce šesti měsíců, odborná vyšetření a konzultace ohledně cukrovky, prostředky ústní hygieny a samozřejmě finanční náhradu za svůj čas a náklady na cestování.

Léčba parodontálních onemocnění zahrnuje kyretáž a ultrazvukové odstranění zubního kamene. Zubní kámen a plak je pečlivě odstraněn z celého chobotu. Zmizí tak bakterie, které choboty osidlují. Jsou to především anaerobní gramnegativní bakterie, pro které je chobot dokonalým útočištěm a které produkují řadu toxinů poškozujících dentoalveolární spojení, respektive samotný alveol. Toto ošetření však není žádným nadstandardem. Mělo být nabízeno všem pacientům se subgingiválním zubním kamenem i s pokročilou parodontitidou. Jedná se o naprosto jasný důkaz, že správná ústní hygiena může velmi výrazně ovlivnit celkové zdraví lidí. Parodontitida je chronické onemocnění, se kterým musí organismus bojovat a oslabuje tak celkovou schopnost regenerace lidského těla. Je tedy na čase, aby všichni zubní lékaři začali respektovat zubní hygienu a svým pacientům nabízeli služby zubní hygienistky, ba je dokonce někdy vyžadovali před započetím samotné terapie.