145239-trhani-zubu-moudrosti-aneb-na-co-se-pripravit-3652604551758911978Švédští vědci provedli studii, která ukazuje, že rentgenologické vyšetření může pomoci předpovědět riziko zlomeniny čelisti. Lékaři dokázali, že řídká struktura kosti v oblasti trámčité spongiózy, která je daleko náchylnější k fraktuře, souvisí se zlomeninami v kterýchkoliv jiných částech těla. Podle lékařů by mohly zubní rentgeny, zejména tedy OPG, poskytovat možnost vyšetření hustoty kostní tkáně, a tak i určit riziko fraktury čelisti i dalších kostí v těle. Vědci tvrdí, že díky tomuto objevu mohou lékaři lépe předvídat riziko zlomeniny, například při komplikovaných extrakcích, nebo mohou pacienta upozornit na rizika spojená se sportem či jinými aktivitami běžného dne.

Sběr dat do této studie začal už v roce 1968. Dnes tedy běží už více než 40 let a je tak svým způsobem unikátní. Unikátní je i tím, že pacienty jsou hlavně ženy. Je to kvůli tomu, že ženy trpí řídnutím kostí s postupujícím věkem daleko více než muži. K dnešnímu dni se jich na studii podílí 731. Do výzkumu nastupovaly ve věku mezi 38 a 60 lety. Rentgenové snímky jim lékaři analyzovali třikrát. V roce 1968 poprvé, poté v roce 1980 a naposledy v loňském roce. Za celou dobu studie lékaři zaznamenali 222 zlomenin nejrůznějších kostí. A díky nim dospěli k výše zmiňovaným závěrům.

Výsledky říkají, že řídká spongióza byla nalezena u žen ve věku 38 až 58 v téměř 20 % případů. Tyto ženy pak měly až o polovinu větší šanci, že utrpí frakturu kterékoliv kosti v těle. Stejně tak se ukazuje, že čím je člověk starší, tím je větší spojitost mezi řídkou čelistní spongiózou a kostními zlomeninami. Přestože výzkum probíhal převážně na ženách, lékaři věří, že výsledky se dají aplikovat na obě pohlaví stejně. Zubní rentgenové obrázky poskytují mnoho informací o struktuře a stavbě kosti. Jejich pečlivou analýzou by zubaři mohli předpovědět riziko zlomenin dlouho předtím, než se fraktury objeví.