medicialnewstoday.com

Lékaři z americké Case Western Reserve University zjistili, že imunitní systém může lépe bojovat s chorobami dásní, když je zredukována tuková tkáň. Vysoký obsah tuku (cholesterolu, triglyceridů a nasycených mastných kyselin,…) je totiž považován za spouštěč zánětlivé reakce.

Výsledky pocházejí ze studie, která zkoumala 31 obézních pacientů s chorobami dásní a parodontu. Polovina těchto lidí (s BMI vyšším než 39) podstoupila chirurgický zákrok, který zmenší objem žaludku, tzv. gastrický bypass, a liposukci. Této skupině pacientů se pak dařilo v boji s onemocněním dásní daleko lépe, než pacientům, kteří chirurgický zákrok ani liposukci nepodstoupili.

Co lékaře velmi překvapilo, byla skutečnost, že u pacientů, kteří podstoupili operaci, významně klesla hladina krevní glukózy. Tento výsledek je dobrou předzvěstí pro obézní pacienty, kteří trpí diabetem či jiným problémem s inzulinem, ale i pro ty, kteří mají problémy s dásněmi. Vysoké hladiny glukózy v krvi totiž potlačují hojivé procesy. Tím pádem nahrávají vzniku parodontopatií a gingivitidy.

Všichni účastníci studie podstoupili parodontální ošetření (odstranění zubního kamene, …) a instruktáž správné domácí péče o chrup. Zlepšení stavu dásní bylo pozorováno u obou skupin pacientů, ale skupina s gastrickým bypassem si vedla daleko lépe. Zlepšila se hloubka parodontálních chobotů, stav závěsného aparátu i krvácivost dásní.

Dlouhotrvající zánět může mít v těle řadu negativních účinků. Zánět dásní vede k ústupu alveolární kosti a dále až ke ztrátě zubu. Může být vstupní branou, kterou proniknou bakterie rovnou do krevního řečiště. Bakterie v krvi způsobují například předčasný porod nebo až potrat, dále třeba srdeční onemocnění (bakteriální endokarditida) a také některé artritidy.

Vědci mají dvě vysvětlení, proč se hubnoucím pacientům zlepšuje stav dásní.

První teorie říká, že nadbytečná tuková tkáň, respektive tukové buňky (adipocyty), produkují vysoké množství prozánětlivých cytokinů (TNF, IL-6, …). Tyto látky podporují imunitní systém k rozvoji zánětu. Stejně tak ovlivňují funkci insulinu. Výsledkem je jednak zmírnění zánětu, ale také snížení hladiny krevní glukózy. Díky tomu se výrazně zlepší onemocnění dásní.

Druhá teorie počítá s přítomností leptinu. Leptin je hormon, který řídí chuť k jídlu. Také hraje významnou roli v regulaci metabolismu a bývá spojován se zvýšenou produkcí prozánětlivých citokinů a C-reaktivního proteinu. C-reaktivní protein, stejně jako prozánětlivé cytosiny, podporuje zánět. Hladina leptinu značně klesla u pacientů, kteří podstoupili chirurgický výkon. I to může být vysvětlením, proč se jim zlepšil stav parodontu.