+(420) 412 384 013 +(420) 720 998 468 info@dentalcare.cz
Jiří Zahrádka
specialista marketingové komunikace cdigital.cz a web editor projektu webprozubare.cz
Jsou to asi tři roky, kdy jsem u mého zubaře koukal na kontaktní letáček smutně odložený v čekárně. Graficky vypadal jako reklama na výprodej v místním kulturním centru a co víc – jediným uvedeným kontaktem byl telefon. Zeptal jsem se, proč tam není i odkaz na webové stránky, načež mě pan doktor překvapil odpovědí, že žádné nemá a „na internetu stejně nikdo zubaře nehledá.“

Opravdu?

O dva týdny později, když mě šestka nahoře stále bolela a ujištění, že je zub naprosto v pořádku, mi nijak nepomáhalo, jsem si sedl k internetu a zadal do vyhledávače Google.cz heslo zubní ordinace Praha. Druhý den jsem už seděl v třikrát modernější ordinaci a problém konzultoval s nejlepším zubařem, kterého jsem kdy potkal.

Suma sumárum, na internetu jsem zubaře přeci jen hledal a vše zafungovalo víc než skvěle. A úplně stejně to na Seznam.cz dělá nejméně 360 lidí měsíc co měsíc, další tisíce hledají přes Google.cz. Nejen u nás v Česku, ale i v západní Evropě je stále velmi zakořeněná představa, že být vidět na internetu je výhodné jen pro určité obory. Ve skutečnosti je to ale jen výmluva – lidé neví, jak se zviditelnit, netuší, jak si postavit web, nevyznají se v technologiích. Anebo jsou prostě jen natolik vytížení, že takový krok stále odkládají.

Svou roli také může sehrát fakt, že se z nějakého důvodu stydí zviditelnit. Buď kvůli přirozené skromnosti, nebo protože jejich ordinace nevypadá příliš reprezentativně.

Internet míchá s kartami
Zákazníci si už dávno navykli hledat služby přes internet a že je někdo přirozeně skromný nebo stydlivý, vůbec neřeší. Vyberou si zkrátka z těch, kteří stydliví nejsou a ukážou se jim při vyhledávání na prvních pozicích. Potom už rozhoduje jen celkový dojem z webových stránek a ceník.

Typicky dnes funguje vyhledání nového stomatologa tak, že se lidé nejprve zeptají u známých. Odpověď však často bývá česky vyvážená, tedy mám takového a takového zubaře, který není špatný, ALE… A to bývá začátek hledání na internetu.

V řeči čísel jsou to tisíce hledání měsíčně. Kdo není vidět, vypadává automaticky ze hry.

Tajemný výraz „digitální marketing“
Být vidět na internetu je celkem jednoduché, stačí mít webové stránky. Být dobře vidět na internetu, tedy nacházet se při vyhledávání na horních pozicích vyhledávačů, je už větší oříšek a zpravidla práce na několik měsíců. Vším se zaobírá obor zvaný digitální marketing.

Obecný postup píši v boxíku VPRAVO, důležité je pak jen měnit důraz na jednotlivé kroky podle oboru či místa působení. Srozumitelně: například u pražských zubařů, kde je velká konkurence, se vyplatí placená PPC kampaň na dané klíčové slovo. U zubaře z Bezdíkova, kde lze očekávat výrazně menší konkurenční prostředí, stačí jen dobře odladit SEO na výraz zubní ordinace Bezdíkov. Možná to všechno zní složitě, ale zase taková věda to není. Rozhodně menší, než jakou stomatolog musí řešit denně se svými pacienty. Hlavním problémem je zde spíše časová náročnost na to, posbírat si všechny informace a sledovat, jak si vede návštěvnost webu. Přizpůsobovat se trendům, vymýšlet a upravovat PPC kampaně. Nejlepší možností je proto výroba a správa nové webové prezentace na klíč – na trhu je mnoho digitálních agentur, které se o to s větší či menší úspěšností umí postarat.

Digitální marketing v kostce

1. Web – základním kamenem je mít vlastní webové stránky, moderní, přehledné, s dostatkem kvalitních fotek a srozumitelnými texty. Web by se měl dobře zobrazovat na PC i na mobilních telefonech.

2. Mapy a firmy – velmi výhodné je udělat si profil na Googlu, kde lze mít nejen odkaz na web, ale
i fotky, virtuální prohlídku a pozici ordinace na mapce. Zvyšuje to šanci na vyhledání. Obdobnou službu nabízí Seznam.cz.

3. SEO – soubor opatření, díky kterým vás lépe najdou vyhledávače. Důležitá jsou například klíčová slova, dostatek obrázků, ale rozhoduje i kvalita webu (např. korektní zobrazení na mobilech) nebo jestli je web odněkud odkazovaný. Tomu jsme pomohli už v bodu 2.

4. PPC kampaně – pokud máme špatné SEO a zobrazujeme se ve výsledcích vyhledávání příliš nízko, pomohou placené kampaně. Zobrazují se při zadání určitých klíčových slov jako běžný odkaz označený navíc boxíkem Reklama. Platíte až za proklik na web.

5. E-mail marketing – slouží spíše pro udržování kontaktu se svými klienty, aby věděli, že na ně myslíte. Lze využít i pro odeslání upozornění na preventivní prohlídku atp.

Pin It on Pinterest

Share This